Sjuttioelva kanelbullar senare

2013-07-29 at 22:37:00
Vi är nu åter på den varma, steniga, knappt flytande ön Malta och det har aldrig vart tyngre att återvända. Luften känns hetare än förr, fuktigheten tär, promenaden till jobbet verkar längre och kanske även glassen är äcklig just nu. Det är inte lika kul att komma tillbaka efter en perfekt semester hemma. Men som så många gånger förr tar det inte så lång tid innan man har kuggat in vardagen och faller in i gamla rutiner. Hux flux så är det jul och snö under sulorna, på Juggasämnesvägen i Alfta.
 
Vet inte hur jag ska kunna summera två veckor, bilder finns det en uppsjö av och ingen är förvånad över just det. Vi har givetvis haft det bra båda två och hela hälsingland har upplevts i alla tänkbara former och alla kära har hunnit kramats om. 
 
I'm on top of the world-EY sjöng vi från brandtornet som gav utsikt över hela södra hälsingland. Typ. Vägen upp var lite hal och osäker men vi bemästrade de rundade trappstegen, ca 20 meter upp.
 
En lång tur med barnen i cykelvagn tog oss till vår lilla gömma bakom berget, där skogens gula guld går att finna. Med söta små stövlar harvade vi åt oss lagom mängd för fyra burkar sylt åt de små att ta med hem. Vilma insisterade och vägrade sitta i cykelvagnen hem, det är ju så himla tråkigt när man bara somnar hela tiden.
 
I Mållången är det nästintill alltid fint och så även denna kväll vid Tomas släktträff. Grillarna glödde och solen gick ner i rött ljus. Även i år fick killarna spö, inte i fjolårets lek kubb men i pilkastning! Bäst att kaxa till sig, för nästa år lär de välja fotboll.
 
Sommarens stora happening, Bollnäs Brännbollsyra! Satan i helvete vad vi slog och sprang, frustade och skrek, vann och vann. Det var länge sedan intervaller i denna mängd utfördes och det är inte kostigt att jag fick lyfta högerbenet manuellt med nävarna vid bilkörning efterföljande två dagar. Inte trodde jag väl heller att jag kunde springa fortare än vad kroppen torde med, då jag frontalkrockade med gräset i en och två kullerbyttor. Såriga sommarknän därpå. Vårt lag åkte ut i kvarten mot det lag som senare vann hela turneringen. Sägas bör att vi var det lag som spelade i särklass jämnast mot vinnarna, och till det hör att vi spelar en gång per år och vinnarna åker rike runt och spelar allt som går att finna. Amatörsegrare äro vi i det stora hela!
 
I vanlig ordning avslutades brännbollsyran med ett dansandes ståhej och jäklar var det yrde om oss när vi valsade runt på Långnäs dansbanor. Det är bara ett år kvar till nästa gång och jag ska då se till att inte somna olägligt på en soffa, då det uppenbarligen kan resultera i en otrevlig tusch-mustach. Svårborttvättad.
 
Lilla-k besöktes både en och två gånger, en oas!
 
Den lilla ost-kiosk som finns någon kilometer från oss besöktes tidigt en morgon med cykel, till Mollys stora förtjusning. Hon fick klappa höns och ropa på kor. Kanonkul!
 
Ett annat måste på hemmaort: Växbo kvarn!
 
Vi hälsade på Nils-Erik på fäbodvallen där det bjöds på tunnbrö och kålbulle, mitt i en kohage där stora nyfikna mular kikade in genom fönstren. Ganska läskigt de gånger man glömde bort sig. Vi hittade tidningar använda som tapet, med artiklar från 1800-talet, vem kunde ana att de var polispådrag för knivslagsmål i Edsbyn även på den tiden?
 
Mitt i Alfta rinner Voxnan, där kan man både bada, sola, sova och lyssna på sommarprat. Eller vara rastlös och springa runt och fota.
 
En kräftpremiär avverkades i goda vänners sällskap. Vi höll in på vinet i år för att inte komma sist i crocketen, och det lönade sig. Jag och Tomas slutade på en tapper nästsista placering. Framsteg!
 
Maria har blivit mamma till en liten Olle som kom upp och hälsa på. Det lilla knytet var inte mer än 2.5 veckor vid tillfället och man glömmer så snabbt hur små de faktiskt är som nyfödd. Lilla Olle och jag kom till slut överens och jag fick mata honom med ett litet glas, helt otroligt.
 
I Bollnäs rinner Ljusnan och där kan man också bada, allra helst i Orbaden tillsammans med gott sällskap och en glass i hand. Det är alltid roligare med ett barn med, såklart.
 
En av sommarens höjdpunkter begav sig på denna lilla ö, mitt i Norrsjön, mitt i Alfta. Historien beskriver hur 6 goda vänner förenas med 6 goda viner, skrattar tills de inte orkar mer, badar nakna och spelar kort.
Kanske skulle även en bild tagits på fotografens rusande steg med vobblande bihang, över de vingliga planken, under självutlösarens pipande nedräkning. Eller kanske skulle vi filmat hysterin som infann sig när vi alla sjönk av skrattkramp intill bryggan.
 
Det enda regnet som kom under våra två veckor, föll fint ner på markisen under en varm fika på mormor och morfars altan. Det gjorde ingenting.
 
Den sista dagen i Sverige fick vi med alla systrar samlade på Gröna Lund. Att Vilma fick den bästa utsikten av alla råder inga tvivel om, hon såg ända till Mariannelund på de läskigt höga axlarna. Barnen åkte alla karuseller där gick och vi vuxna fick återuppleva farfars bilar, nyckelpigan och tekopparna.
 
Tack för en fantastisk semester, vi saknar er alla!

Kommentarer
Postat av: Mamma Birgitta

Suck! Vi saknar er också!

2013-07-30 @ 10:37:13
Postat av: Cissi

Vilken underbar semester och jag är så glad att vi har varit en del utan den! Vi saknar er redan!

Svar: Vi är glada att ni var en del av vår <3 Ses snart igen
SarahHoof

2013-07-30 @ 19:42:38
Postat av: Amanda

Vilken sammanfattning! Vilken semester! Ni är väldigt saknade. Regnet kom när ni åkte... Jag tror Gud blev ledarn över att ni lämnade Sverige 😘

Svar: Jag hoppas att solen hittar tillbaka snart, annars får ni komma hit och ta lite av vår för nu har vi för mycket <3
SarahHoof

2013-07-31 @ 08:33:53
Postat av: Anonym

Ledsen

2013-07-31 @ 08:34:23
Postat av: Storesyster Sanna

Fy vad jag saknar er <3 Vill ha er här jämt! Men som sagt, vips så är vintern här och vi får kramas igen <3 Pussar och Kramar

Svar: Och vi saknar er!! Må det gå fort tills vi ses nästa gång <3
SarahHoof

2013-08-01 @ 22:40:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Min profilbild
RSS 2.0