Jag SA ju det!

2012-01-13 at 12:21:29
Att man slutat förvånats är ju inte förvånande. Jag blir TOKIG på Malteser och inte minst deras hantverkare. Vad gör de? Vad får de betalt för att göra? Giv mig styrka!! Ett svar åtminstone.

När vi flyttade in märkte vi ganska omgående att det luktade avlopp inne på Freddes rum, jag öppnade upp schaktet och kunde konstatera att ett av rören där inne läckte, och då menar jag inte droppade lite utan det rann/forsade skitvatten längs allt innuti schaktet. Brutal vattenskada på ett känsligt ställe i ett hus alltså. Vi ringde direkt och de skulle komma.

De kom hit för att "titta" först och främst. Hur kan en hanterverkare komma till en plats där man säger att en läcka uppstått och där det behövs isoleras in mot våran lägenhet? Till saken hör att när de installerade AC'n på Fredriks rum valde de att borra upp mot schaktet för att ta tilluften därigenom, samt igenom köket för att sedan borra upp utåt gatan. Det är alltså HÅL i väggarna Ut-mot köket-i schaktet-till Fredde = luktar illa och drar. De kom för att titta och skulle komma för att isolera för lukten enbart. En snubbe kom sedan hit för att "isolera", han tog lite lim med sig och klistrade fast schkluckan så att den skulle sluta dra... Tack, bra, men rören och hålen då? "Mella, this will be fine. It will do".

Vi ringde senare igen och de skulle komma för att "titta". Även denna gång utan någon som hellst utrustning. Han konstaterade att luften som går ut genom AC'n tas från schaktet vilket gör att det luktar illa, det skapar även ett undertryck som gör att samma luft trycks ut in i köket genom hålet och därav så luktar det avlopp inne i köket också. Tack vi vet, kan du isolera och laga röret i schaktet? Visst, han skulle ringa tillbaka och komma för att fixa isoleringen.

Det gick dagar, det gick veckor och vi slutade bry oss. Det luktade inte lika mycket längre i alla fall. Tills IDAG. Då ringer det på dörrklockan "Hi, I will fix AC". Oj, otippat, vilken jävla tur då att nån var hemma klockan 11.00 en vardag. Kom in min herre och känn inte att du kom oförvarnat. Han hade med sig två tuber silikon. Det var allt. Rakt av i näven bara. Lycka till med den där geggan tänkte jag. 
Jag fick knacka på till stackars Fredde som ligger och sover efter att ha jobbat nattpass, viska till hantverkarn att dörren redan är isolerad men att hålet fortfarande är helöppet, både i sovrummet och i köket. "Mella" säger han och bryter upp schaktdörren för att snacka med sin polare på våningen ovanför, de skriker och slamrar, visar noll hänsyn till Fredrik och sen börjar han gå lös med tuben. Misstänker att halva innehållet ligger nere hos grannarna på våning 1. Häktar in i köket och kletar upp resterande innehåll där.

"Ursäkta men vad håller din kompis på med igentligen?" (Han hamrar, sågar och skriker inne i schaktet).
"There is a leak in your shaft, a pipe is broken. He fix". Haha, det säger du? Jag blir såå överraskad! Helt otippat faktiskt. Nån gammal jävla Maltesgubbe måste ha ringt, de skulle ju aaaldrig kunna ta den informationen på allvar när en ung tjej ringde för 3 månader sedan. Jag blir TOKIG!

Vi får nu se vad som händer, om det blir bättre eller sämre, oförändrat eller kostsamt. Vart är ni, svenska hantverkare med prilla under läppen. Jag saknar er!


Jag har även sett ett livstecken från bror. Han är framme och ser ut att, ja, befinna sig där han trivs som bäst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Min profilbild
RSS 2.0