4 juni

2011-06-06 at 10:26:32

I helgen har jag haft otroligt kul! Det kan jag tala om. Mycket har hänt och mycket att gjorts, till stor det tack vare en födelsedag mitt i vistelsen här på ön. Mannen vid min sida tog på fredagskvällen med mig på terassrestaurang på 10e våning för att avnjuta en förjäkla god middag med utsikt över Sliema, Valletta, havet... you name it. Magnefikt! Sushin (yes, sushi!) på stället var ju inte av den sämre sorten heller, smälte som smör mot gommen och vinet sköljde ner fint. Han kan, det kan han.
För att inte låta självaste födelsedagen vara sämre, fick han som en blixt från klar himmel den ljusa idén att på eget intiativ (och recept) baka en jordgubbstårta på den tidigaste morgonkvisten, under födelsedagsbarnets djupaste skönhetssömn. Sen smällde det till, sång från trapp och hall, in kom en tilltufsad man med bricka i hand. Frukost på sängen med hemmagjord jordbuggstårta! För bra för att vara sant. För gott för att tro sina smaklökar. Blombuketten var enorm och överraskningarna fulländade. Jag belv dock uppmanad att inte entra köket förns han städat upp efter sig (grädde på väggar och sylt i taket). Han kan, det kan han.
Med bil brummade vi upp till norraste norrön, Gozo, som man åker till med färja. Malta ser ut som Malta men just den ön är något speciellt, lite grönare, lite vackrare, lite lugnare och lite pitoreskare. En heldag tillbringades och lunchen förtärdes på en fantastisk restaurang intill havet i en mysig vikby. Han kan, det kan han.
Kvällen bjöd på höga klackar, skjorta och trevligt sällskap på en köttrestaurang, mört kött? Jaha då. Vinet var också gott. På höga klackar vinglade vi in mot St Julians för en liten krogrunda, avslutade kvällen med en shotsbricka där smaken "grön" intruducerades, för att fem minuter senare vingla hem och somna otroligt välmående och belåtna. Han kan, det kan han.



Idag är det måndag, sveriges nationaldag. Ni är lediga men det är inte Tomas. Vi ska dock tillreda en nubbesallad ikväll, utav senapssill, grekyogurt och lök, vilket ska få utgöra förrätt till de troligtvis chockerade Malteserna Duncan och Samantha. Varning varning, svensk gormetmat. Fortsättning följer.





Kommentarer
Postat av: Hanna

Snyggingar!

Du är värd den bästa födelsedagen av alla :) Var rädd om er nu. Stor stor kram.

(Här skrivs det förövrigt tentor för fullt om det kan få er att njuta mer.. om det nu går ;) )

2011-06-09 @ 16:41:52
URL: http://hannakraft.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Min profilbild
RSS 2.0