Rullians-ö

2013-06-27 at 18:56:59
Tidigt imorgon bitti flyger Julia och Carl hem till Borås för gott. De flyttar hem. De två sista nätterna spenderades i vårat gästrum vilket är extra mysigt. Vi ser deras väskpackning och inser att den dag vi själva ska påbörja packning för flytt, är den dag vi kommer att behöva fler väskor.
Julia bokar taxi i detta nu, slänger på luren och skriker "jävla Malta!". En flytt verkar komma lägligt.

Folk kommer och går på denna ö, och nu är det dags för min vän Julia att säga hejdå. Tack för två år!

Svensk midsommar på Malta

2013-06-23 at 19:41:00
Jag, Tomas, lillebror Erik, Kusin Fredrik och mamma och pappa Lindberg samlades hemma hos Erik för att fira midsommar på klassiskt vis. Vi dukade upp med köttbullar, prinskorv, två sorters sill, potatissallad, gräddfil och väldigt mycket grillat kött. Vi åt tills vi storknade och det smakade som hemma, tack vare den finfina butiken Candynavia!

I år igen, var vi lite smått illegala då vi med sax attackerade buskar och träd, för att klippa ner dess finaste kronor. Blommor, grönt och spröt kom vi åt, för att binda oss en krans. Under tiden jag stod i en buske och klippte på, läste Isabell högt från en skylt "varning, området videobevakas". Vi får väl se om det knackas på min dörr framöver...

Mats och Isabell har nu åkt hem och för oss väntar 2.5 vecka innan även vi flyger hem för en efterlängtad semester.

Kvällen avslutades med en liten drink innan vi vaggade ner i sömn. Dagen efter spenderades på vårt favoritställe här i Sliema, 100 m från dörren:

Och slutligen fick vi oss varsin saltig fiskrackare till middag. Gott.

Vi har nu 35 grader som dagarna igen, precis som förra året. Värmen kom sent och det klagar vi inte över. ACn kämpar för fullt här hemma.

Erik 25 år

2013-06-17 at 23:05:00
I lördags fyllde lill-Erik 25 år och på besök hade han 16 vänner från Bollnäs. Ett stort gäng som alla bodde på den norra, lilla ön Gozo i två stora hus med pool och fina uteplatser. Tomas och Eriks föräldrar är nere på besök och bor hos oss men för helgen var även vi fyra på Gozo och passade på att ta in på det otroligt fina hotellet Kempinski. Två jättefina dagar.

Champagneskål på stranden:

Kvällens trubadur spatserar från hotellet till ungdomarnas hus för att bevittna skriven sång av fina vänner. Till den fina sången bjöds talangfulla danssteg med koreografi av högsta klass. Vi skrattade högt och blev alla rörda till tårar. Vilka vänner han har.

Födelsedagsmiddag med mycket mat, inför den långa kväll som väntade oss på Gozos färgglada nattklubb La Grotta. Erik fick sång och efterrätt med ljus av servitörerna, synd var bara att han själv inte var där för stunden. Ett bra genrep för personalen som fick göra om därefter.

La Grotta:

Hotellet som vi bodde på för en natt:

Mats och Isabell stannar till söndag så nu laddar vi för en fin, svensk midsommar! Jag vet vem jag får binda krans med i år, en tjej som delar samma blomintresse som mig. Vi återfinnes med väska och sax i en burrig buske någonstans i centrala Sliema, under fredagens eftermiddag.

Betsson 50 år

2013-06-17 at 21:10:00
1963 var året då de första grundstenarna lades för vad som skulle bygga upp det stora företag som jag idag jobbar åt, Betsson. 1963 var tematalet på den tillställning som hölls för att fira händelsen, en fyrarätters middag i Valletta, med utsikt mot havet och Sliema. Många hade ansträngt sig för att fånga 60talet i sin look och alla var fina. Jag tror att jag själv lyckades fånga många detaljer från tidsperioden och trots att jag inte hade mormor klänning blev det ganska bra. Det blir så mycket roligare när man får "klä ut sig". Jag gillar sånt.

Vi åkte gemensamt över viken i tre stora skepp, för att gå i land i Valletta.

Wienresa

2013-06-10 at 13:38:03
Torsdag till söndag i Wien, en weekend. Fem grabbar och jag. Fotboll och shopping.
Jag har noterat främst två saken under resan. 1. Follbollsfans och pokerspelare har mycket gemensamt. 2. Det var aldrig kö till damtoan.

Konsthistoriska museet:
Stephansdomen:
Turisten med anteckningsblock, karta och nässpray:
Naturhistoriska museet:
När vi var på Spanska ridskolan fick jag många blickar mot mig när jag smattrade av några plåtar. Kände en lustig känsla och misstänkte att det där var nog inte en så bra idé. Mycket riktigt, "Vänligen observera att det är strikt förbjudet att fotografera innuti ridskolan. Tack för att ni respekterar detta". Skadan redan skedd, så var så goda:
Matchdag och uppsamlingsplats, Swedish corner:
Johan ville bli fotad med kompisen i mitten, men vågade inte fråga själv. Fick hjälpa till:
Helgens ynkligaste bild:

Nya tag och upptäcktslördag, Schönbrunn:
Vi spelade kort i 6 timmar lördag kväll:

Sista dagen i stadsparken:

Efter veckan som passerat har jag gått och väntat på en förkylning som har visat sig till och från. Efter flyget hem slog det till. Hoppas på att bli frisk till fredag då vi får efterlängtat besök. Vi har dessutom 50årsjubileum med jobbet på fredag, med 60-tals tema!

Bitch Ball

2013-06-02 at 16:30:08
Förra året vann FC Scandinavia volleybollturneringen som anordnades i Golden Bay. I år tog vi samma namn för att bringa respekt och skräck, en totalflopp. Vi var långt ifrån lika bra som förra årets lag var, långt ifrån samma uppställning. Det är medgett att det behövs två långbenta bröder för att ta hem en volley-seger.

Lill-Erik jobbade smashar och var het vid nätet för sitt lag. Tomas kunde inte hålla sig och fick känna på boll lite smått på sidan av, i en klassisk gris. Men han jobbade under dagen mestadels på sin fotografiska förmåga. Kommentaren till den upplevt kränkande bilden nedan var med stolt ton "Jag gjorde det med flit! Jag försökte få till en cool Zorro-mask".