Maltesisk logik

2012-11-01 at 21:13:00
Man försöker komma till ro, systematiskt beta sig igenom alla de praktiska handlingar som kommer med en flytt. Till exempel adressändra.
 
När man adressändrar på Malta innebär detta att man tidigt en morgon tar bussen till kansliet i Valletta, för att köa sig fram och helt idiotiskt uppdatera sitt ID-kort. Det går alltså inte att ändra sin adress, man måste förnya hela sitt ID-kort då adressen på detta står tryckt. Det är tillvägagångssättet.
 
När man skaffar sig ett Maltesiskt ID-kort måste man givetvis förse ett pass som verifiering, de tar kopior och uppgifter lagras, de har adresser till sverige och jag tror till och med att de har en kontaktperson nedskriven.
 
I onsdags morse vaknar jag klockan 05 efter att ha sovit ca 5 timmar. Jävla jetlag. Tomas vaknar också och vi bestämmer oss för att ta den tidiga bussen till Valletta för att uppdatera adressen på våra ID-kort. Spontant och driftigt på morgonkvisten. Väl framme blir vi hänvisade till rätt kö och de förklarar att för att uppdatera adressen måste vi ha med vårat ID-kort. Givetvis!
Det blir min tur och jag kliver in till den inte alls tillmötesgående damen som suckar av ett en ny person kliver in (och ser till att hon får behålla sitt jobb ett tag till).
- Jag behöver förnya mitt ID-kort eftersom att jag har flyttat.
- Jag behöver ditt pass.
- Nej alltså jag har redan ett ID-kort, jag ska bara ändra adressen på det.
- Jag behöver ditt pass (samma ton hela meningen igenom).
- Varför det?
- Det är vår nya lag
- Ja men varför? Ni har alla mina passuppgifter och ID-kortet är giltigt, det har inte gått ut.
- Det är vår nya lag.
 
Tomas kliver in och ber mig att gå ut då jag börjar bli arg, han inser att den dynamiska kvinnan inte kan något annat än att fotografera kunders ansikten med näsan något centrerad i en kvadratisk bild. Jag blir skitförbannad och vill ha svar. Tomas har givetvis med sig sitt pass då han bott här längre och sedan innan tappat allt förstånd, det vill säga, ta med allt du äger och har då du uträttar ärenden på Maltesisk mark. En sedel kan också vara bra att ha, för att få sina ärenden hanterade.
 
Jag söker upp en man i kostym, han måste veta.
- Om jag ska förnya min adress på mitt ID-kort, vad behöver jag då?
- Du behöver ditt ID-kort med dig.
- Det har jag, men hon säger att jag måste visa pass.
- Ja, pass eller ID-kort.
- Jag har med mig mitt ID-kort.
- Det är en lag att du måste visa ditt pass.
- Men ni har mina uppgifter sedan innan.
- Det är en ny lag.
- Varför?
- För att det är lagen. Du kan ha med ett annat ID-kort också.
- Det har jag ju! ID-kortet är giltigt och har ej gått ut!
- Det räcker inte.
- Jag har mitt svenska ID-kort med EU-stämpel (internationellt giltigt) också.
- Det fungerar inte, det måste vara ett pass.
- Det här är ett ID-kort med EU-stämpel, det är ett giltigt foto-ID.
- Inte på Malta.
- Så varför kan jag flyga inom EU med det?
- Det kan du inte.
 
Där ger jag upp.
Jävla stolpskott. Nu sitter jag fortfarande med ett ouppdaterat ID-kort som är fullt giltigt, men adressen får jag inte ändra utan ett giltigt ID-kort. Logiken får tala för sig själv. Att hänvisa till en handskriven lapp på väggen och säga "det är en ny lag". Jag brinner inombords och skriker i entrén, Tomas säger att vi ska gå nu. Att inte få svar på sina frågor, när logiken lyser med sin frånvaro, får mig att explodera.
Du som vet, VARFÖR behöver jag visa pass för att ändra min adress? Jag kommer principiellt inte att åka tillbaka igen med mitt pass, de kan få skicka sina blev till fel dörr i framtiden. Det enda brev de skickar är ändå bara deklarationen. Synd för dem.
 
 
Den var den visan. Onsdag morgon. Idag är det torsdag. Mitt på dagen idag börjar min hets att lägga sig och jag kan börja njuta av att mamma och pappa kommer ikväll. Jag springer ärenden till lägenheten under förmiddagen och stressar igenom en handlingslista. Börjar få ont om tid till jobbet, ska upp och lämna orkidéer och sedan gå raskt. Jag måste lämnar mina nycklar hemma så att mamma och pappa kan använda dem under kvällen när jag jobbar. Smäller igen dörren och springer ner.
 
Entrédörren. Den där förbannade jävla entrédörren.
Vi har två dörrar från huset ut till gatan, en glasdörr och en portdörr. Glasdörren är alltid låst, från både insida och utsida, vilket innebär att man kommer varken in eller ut utan en nyckel. Förbannat! Mitt mellan lägenhet och gata och jag kommer inte ut åt något håll. Inlåst och utlåst på samma gång, är det ens lagligt? Brottom till jobbet och måste ringa Tomas som får gå hem från sitt jobb för att skratta åt en arg flickvän, som på insidan av glasrutan står och skriker på malteser och deras förmåga att bryta mot alla vett- och skolboksregler. Om det hade brunnit då? Hade jag fått slå mig genom glasrutan? Jag undrar vad svenskt regelverk säger om denna "lösning".
 
 
Maltesisk logik när den är som sämst.
Kvällen går mot sitt slut och när jag kommer hem sitter mamma och pappa och väntar på mig. Det ser jag fram emot! Nya blommor i lägenheten, uppackade kartonger och en färdigmonterad hylla. Det blir ett kanonfint veckoslut innan det är färdigt.

Kommentarer
Postat av: Isabell

Ha,ha, ja vem har sagt att det ska vara enkelt. Han som kom o släppte ut dig verkade glad i alla fall. Kan det vara skadeglädje mån tro?

2012-11-03 @ 22:36:26
Postat av: Sarah

Skadeglädjen var ren och skär :) Men jag vet jag, att en gång kommer vi stå med omvända roller vid den där dörren. Jag väntar godhjärtat.

2012-11-04 @ 19:29:03
Postat av: Emelie

Härligt att se att du varit i Australien igen!! Hoppas allt är bra med dig :)

Svar: Vilken grej att vara tillbaka! Långt ifrån det samma men bättre på ett nytt sätt :) Kram!
SarahHoof

2012-11-05 @ 00:44:59
URL: http://emelaia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Min profilbild
RSS 2.0